pewność siebie
Wizerunek

Wypracuj pewność siebie i wzmocnij wizerunek

Wizerunek jest zbiorem wielu istotnych elementów. Zawsze nakreślam, że nie jest to tylko wygląd. Przy budowaniu wizerunku warto skierować swoją uwagę na to, co „dzieje się” wewnątrz nas. W pierwszej kolejności wypracuj swoją pewność siebie.

Pewność siebie można wypracować

Słyszałaś o metodzie mówienia do swojego odbicia w lustrze miłych rzeczy, by poprawić swoją pewność siebie? Nie zgadzam się, by takie działanie podniosło twoją pewność siebie, czy samoocenę. I nie mam tutaj na myśli tego, że afirmowanie jest zbędne, bezcelowe i bezskuteczne. Wręcz przeciwnie. Mówienie do siebie miłych słów i myślenie o sobie dobrze jest częścią procesu podnoszenia poczucia własnej wartości. Jeśli nie potrafisz tego robić, to praktykuj to pomimo wewnętrznych oporów. Każdego dnia będzie Ci to przychodziło o wiele łatwiej. Afirmacje skutecznie pozwalają skupić się na celu jaki mamy do osiągnięcia. Są jak światło latarni, które wskazuje Ci odpowiedni kierunek i wówczas nie zboczysz z właściwego kursu i nie roztrzaskasz się o skały. Ale budowanie swojej pewności siebie polega na działaniu. W działaniu jest twoja siła. Jeśli nie działasz to stajesz się słabsza – słabniesz razem z twoją pewnością siebie.

Pewność siebie jest uzależniona od tego jak sama siebie postrzegasz. Od najmłodszych lat kodujesz pewne przekonania na swój temat. Na przykład to, że nie starasz się w realizacji zadań, bo usłyszałaś to kilka (kilkanaście, kilkadziesiąt) razy w szkole od nauczyciela. Jeśli uwierzysz, że tak jest to twój umysł dokładnie takie przekonanie zapamięta. Przy realizacji zadań w dorosłym życiu „odruchowo” będziesz szukała właśnie tej wymówki. Nie złożysz wszystkich dokumentów, które mogłyby zwiększyć szansę na dofinansowanie, bo ty zawsze nie starasz się wystarczająco mocno. Nasze umysły automatycznie generalizują wszystkie okoliczności, dlatego tak często uważamy coś, że wydarza się „zawsze” albo „nigdy”. Na szczęście nad własnymi przekonaniami można popracować poprzez konfrontację i weryfikację. Ale nie wystarczy tylko powiedzieć sobie „starasz się w realizacji swoich zadań” do lusterka.

Droga do pewności siebie

Nasz umysł, aby zakodować nowe przekonanie potrzebuje dowodu. Musisz zdobyć nowe, pozytywne doświadczenie, które zastąpi to z przeszłości. Jednak sekret nie tkwi w samym osiągnięciu sukcesu. Nasz umysł zapamiętuje, kiedy dążysz do celu. Jeśli jego osiągnięcie się nie powiedzie, to pomimo porażki zapisujesz doświadczenie i nowe przekonanie. Na przykład nie otrzymałaś dofinansowania, ale starałaś się w skompletowaniu wszystkich niezbędnych dokumentów. Twój umysł zapamięta, że jesteś staranna w wykonywaniu zadań, pomimo nieosiągnięcia celu.

Najważniejsze w zastępowaniu przekonania nowym, pozytywnym komunikatem jest dążenie do celu. Pewność siebie rośnie wraz z twoimi postępami i małymi sukcesami. Sukces należy tutaj rozumieć jako samo wyjście ze strefy komfortu i podjęcie działania w dążeniu do celu. Takie doświadczenie staje się pewne i można się do niego odwoływać, gdy dopadną Cię wątpliwości podczas następnych zadań.

Istnieje kilka etapów, które prowadzą do odbudowania pewności siebie. Wszystko zaczyna się (oczywiście) od decyzji, że chcesz osiągnąć pewien cel. Następnie musisz go skonkretyzować, żeby dokładnie wiedzieć, czego chcesz. Musisz określić też pewien wyznacznik, po którym poznasz, że udało ci się osiągnąć cel. Trzecim etapem jest znalezienie powodu, dla którego to robisz. Następnie musisz wierzyć, że uda ci się osiągnąć cel. Czasem, na początku budowania pewności siebie, mogą dopadać Cię wątpliwości. Jednak w miarę działania wiara staje się silniejsza. Wzrasta ona również po każdym osiągnięciu celu. Ostatnim etapem jest określenie planu działania, w sposób wyznaczenia małych kroków. Im mniejszy krok, tym łatwiej go osiągnąć. A im więcej małych kroków, które zdobyłaś, tym większa wiara w powodzenie całego przedsięwzięcia.

Masz różną pewność siebie w różnych sytuacjach

Pewność siebie nie jest zawsze taka sama. Warto przyjrzeć się, w jakich sytuacjach twoja pewność siebie wymaga poprawy. Może to będzie relacja z szefem, a może z teściową? Albo brakuje ci jej w wyznaczaniu nowych kierunków w życiu i nie dokonujesz zmian w obawie przed opinią innych. Kiedy już wyznaczysz obszar, w którym brakuje ci pewności siebie, zacznij ćwiczyć.

Na przykład, gdy zdawanie raportu przed szefem jest dla ciebie sytuacją stresową i nie czujesz się wtedy pewnie, wystarczy przećwiczyć symulacje takich okoliczności w domu. Zreferuj raport na głos i powtórz to ćwiczenie przed „żywą widownią”. Być może jest osoba, która zechce ci pomóc i wysłucha twojej wypowiedzi. Poproś żeby wskazała na przykład pięć rzeczy, które wyszły ci dobrze i pięć, które trzeba poprawić. Jeśli nie masz takiej osoby, to nagraj przemówienie i następnie obiektywnie wyszukaj plusy i minusy. Kolejnym etapem może być przygotowanie się do serii pytań, których możesz się spodziewać. Przygotuj odpowiedzi i przećwicz je. Nawet, gdy spotkanie będzie stresujące, to twój umysł zapamięta, że przejmujesz kontrolę nad przebiegiem spotkania i staje się one przewidywalne. Po każdym tak przygotowanym spotkaniu będą się one stawały mniej stresogenne.

Realizacja celów długoterminowych w budowaniu pewności siebie

Pewność siebie jest inna w doświadczaniu tego, co już znasz i w nowych wyzwaniach. Wyzwania, które wymagają długoterminowego działania wymagają innego działania, niż sytuacje jednorazowe z życia codziennego. Ważne są oczywiście małe kroki, które będą budować wiarę w realizację celu. Zgodnie z zasadą, o której pisałam wyżej.

Im mniejsze zadanie, tym większa szansa na powodzenie. Im więcej ukończonych zadań, tym większa pewność siebie.

To oczywiście nie wszystko, co przyczynia się do realizacji celu długoterminowego. Podczas dążenia do realizacji tego celu może pojawić się opór wewnętrzny i zewnętrzny. Opór z zewnątrz zwiększa ten wewnętrzny. Radzenie sobie z oporem wewnętrznym to powstrzymywanie negatywnych myśli, które powodują wątpliwość w pomyślność osiągnięcia celu. Radzenie sobie z oporem zewnętrznym, czyli opiniami innych ludzi, którzy wątpią w osiągnięcie celu, może mieć wiele form. Najważniejsze jest rozróżnienie konstruktywnej krytyki od rozdeptywania twoich marzeń. Ostatnim kluczowym elementem jest działanie pomimo stresu. Stres nie zniknie, ale będzie zmniejszać się adekwatnie do działań jakie podejmujesz.

Kilka słów na podsumowanie

Budowanie pewności siebie to proces, w którym zmieniasz swój stan umysłu poprzez działanie. Zaczynasz wierzyć we własne umiejętności i możliwości. Wiara bierze się z konkretnych sytuacji, które już się wydarzyły i twój umysł może się do nich „automatycznie” odwołać. To uczucia, myśli i emocje tworzą stopień pewności siebie w różnych sytuacjach. Pewność siebie jest gotowością do działania, wychodzeniem ze swojej strefy komfortu, robieniem tego, co jest dla ciebie ważne i pomimo strachu.

Pewność siebie to jeden z elementów składających się na wizerunek. O innych wspominałam w innym artykule oraz e-booku Wpływaj na otoczenie przez wizerunek.

agnieszka klimczak

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close